Žijeme
v dobe nesmierneho rozvoja digitálnych technológií a preto
sú digitálne technológie, počítače, komunikačné zariadenia
a internet úplne prirodzenou súčasťou života. Práca
s digitálnymi technológiami sa objavuje už aj v živote
predškolákov, preto vzrastá potreba vhodne integrovať digitálne
technológie aj do predškolskej prípravy našich detí.
Cieľom
využívania počítača v MŠ nie je ani tak zoznamovať deti s jeho
obsluhou, ale využívať ho ako jednu z nových metód, ktorá môže
spestriť predškolské vzdelávanie. Pre vzdelávanie sú podstatné
počítačové hry, programy a ich obsah. Tým, že umožníme
dieťaťu v predškolskom veku spoznať počítač, podporujeme
rozvoj jeho tvorivého a kritického myslenia viacerými
spôsobmi. Takého dieťa rýchlejšie spracováva informácie,
lepšie vie triediť a zapamätať si fakty. Pomocou náučných
hier si dieťa hravou formou rozvíja nielen svoju tvorivosť, ale
i kreatívne myslenie. Dostatok hardvérového a softvérového
vybavenia v MŠ ešte neznamená kvalitné učenie sa
s digitálnymi technológiami. Kľúčovým faktorom pre rozvoj
dieťaťa zostáva učiteľ. Ten pôsobí ako znalec predškolského
kurikula a volí primerané metódy, ktorými napĺňa ciele
kurikula. Je odborníkom pre porozumenie rôznorodým detským
potrebám.
Podporu
pri zavádzaní digitálnych technológií v slovenských materských
školách ponúka medzinárodný program KidSmart Early Learning od
spoločnosti IBM, ktorý sa nachádza aj v našej súkromnej
materskej škole Felix.
Niektoré
digitálne hračky a softvérové programy využívané
v edukačnom procese v súkromnej materskej škole Felix
Bee-bot
Táto
programovateľná hračka má tvar veselo pôsobiacej lienky s veľmi
jednoduchým rozhraním na ovládanie. Princíp ovládania sa zakladá
na logovskom ovládaní robota. Umožňuje deťom programovať cestu
hračky napr. v štvorcovej sieti, či na koberci od jedného
bodu k druhému. Funguje bez počítača, či iných
technológií. Bee- bot je určený aj pre deti predškolského veku.
Bee- bot je jednoduchým prostriedkom pre hravé učenie sa rôznych
oblastí, spoznávanie písmen, čísiel, orientáciu v priestore.
Je tiež nástrojom na rozvíjanie schopnosti plánovania tvorby
postupu pre riešenie jednoduchých problémov.
Edukačný
softvér Veselá škôlka Lienka
Projekt
Veselá Škôlka Lienka je určený pre deti vo veku 5-6 rokov.
Skladá sa zo šiestich rôznorodých aktivít, v ktorých dieťa
najmä usporadúva, triedi, dopĺňa a skladá základné
geometrické útvary.
CD
ROM „Cirkus Šaša Tomáša“
CD
ROM „Cirkus šaša Tomáša“ je software zameraný predovšetkým
na rozvoj matematických predstáv. Je veku primeraný a zohľadňuje
aj rozumovú vyspelosť dieťaťa, nakoľko úlohy sú rozdelené do
rôznych úrovní náročnosti.
Program
Relevation Natural Art- predstavy z farieb a vzorov
KidSmart
Early Learning od firmy IBM
Je to
špeciálny model počítača pre deti s edukačným programom
Mladý bádateľ. V programe KidSmart si naši škôlkari môžu
otvoriť jeden z piatich predinštalovaných softvérových titulov
podľa vlastného výberu: Knihomoľovo, Mudrlantovo,
Časopriestorovo, Matematikovo a Výmyselníkovo.
Milin
dom matematiky
Software Milinho domu matematiky bol
vytvorený veľmi starostlivo a odráža predstavu autorov
o tom, čo môžu technológie priniesť v oblasti
vzdelávania detí. Práve preto je tento software naplnený hodinami
výuky hrou, farebnými postavičkami, príjemnou hudbou, úsmevmi
a smiechom. Pomocou siedmych aktivít vo forme hry sa deti učia
o číslach, počítaní, sčítaní, odčítaní, riešení
úloh, či geometrických tvaroch.
Samov
vedecký dom
Svojimi pestrými písmenami, animovanými
obrázkami, príjemnými hlasmi a hudbou podporuje tento program
prirodzenú detskú zvedavosť a dáva deťom poznať radosť
z objavovania sveta vedy okolo nás. Samov vedecký dom ponúka
päť aktivít, v rámci ktorých sa deti učia triediť,
zaradiť dej do postupnosti, pozorovať, predvídať a konštruovať.
Deti si osvojujú základy prírodovedeckej taxonómie a objavujú,
ako žijú rastliny a zvieratá, môžu zostrojiť rôzne hračky
a stroje.
Hankin
dom miest a času
Aktivity
rozvíjajú zručnosti týkajúce sa času a zemepisu. Spolu
s Hankou spoznávajú hodiny, plynutie času a jednotky
používané na meranie času, objavujú súvislosti medzi zemou,
glóbusom a mapou sveta, či hľadajú a pomenovávajú
kontinenty a oceány.
Mozgolamy
Deti
vytvárajú svoju melódiu pomocou hudobných nástrojov, následne
majú možnosť si ju vypočuť.
Interaktívna
tabuľa
Vďaka prepojeniu zostavy Kidsmart a
interaktívnej tabule máme v našej materskej škole možnosť
všetky vyššie spomenuté aplikácie skúmať a riešiť
inovatívne, na veľkej ploche s možnosťou ovládania prstom
či dotykovým perom.
Naše
deti si svet digitálnych technológii, ktorý sme im vytvorili
v Súkromnej materskej škole Felix veľmi obľúbili. Ak Vás
prezentácia našej práce oslovila radi Vás u nás privítame
a môžete sa stať súčasťou nášho edukačného projektu
Letom svetom s počítačom.
|