Centrum
Logos, s. r. o. – súkromná logopedická poradna,
Kutuzovova 17, 831 03 Bratislava – Nové Mesto mobil: 0903
426 452, email:
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi, potrebujete mať zapnutý Javascript aby ste ju mohli vidieť.
,
web: www.centrumlogos.sk
Tréning
fonematického uvedomovania podla D. B. Elkonina
- tréning jazykových predpokladov dobrého čítania
Až
polovica detí, ktoré mali ťažkosti s rečou v ranom a
predškolskom veku, majú ťažkosti v učení, predovšetkým v
čítaní a písaní. Takmer tretina prvákov našich ZŠ sú tzv.
slabí čitatelia: čítajú pomaly, nesprávnou technikou, viazne u
nich porozumenie textu.
Na to, aby bolo dieťa úspešné v
škole, musí spĺňať určité predpoklady pripravenosti na školu.
Okrem veku primerane rozvinutých rozumových schopností,
osobnostnej a citovej zrelosti, sociálnej vyspelosti sú veľmi
dôležité tiež predpoklady pre zvládnutie čítania a písania.
Kedysi sa predpokladalo, že je potrebné najmä dobré zrakové
vnímanie, orientácia v priestore a dobrá slovná zásoba. Dnes ale
vieme, že rozhodujúce sú špecifické jazykové procesy –
gramatický cit, dobré naratívne schopnosti (schopnosť súvislo
rozprávať na nejakú tému), rýchle automatické pomenovanie
(rýchle vybavovanie si slov z pamäti), ale aj rozmýšľanie o
jazyku, o jeho štruktúre, ci slovách.
Rozhodujúcim
predpokladom pre osvojenie si čítania a písania je fonematické
uvedomovanie, teda uvedomovanie si hláskovej skladby slova.
Fonémy (hlásky ) si dieťa osvojuje skôr ako písmenká. Až keď
diéta porozumie zvukovej skladbe slova, dokáže tieto zvuky bez
problémov nahradiť písmenkami.
U nás používame na rozvoj
jazykových schopností Elkoninovu metodiku.
Využíva sa u detí s normálnym vývinom reči ako aj u detí s
narušeným vývinom reči, pre bilingválne deti, u ktorých treba
posilniť jazykový cit pre slovenský jazyk; a aj u detí s
nesprávnou výslovnosťou, pretože rozvíja jazykové vedomie a
poskytuje model správnej výslovnosti.
Pomáha rozvíjaš
jazykový cit, deti sa učia počúvať zvukovú štruktúru slova
(vyhľadávajú slová, ktoré sa rýmujú), učia sa uvedomovať si
hláskovú stavbu slova (schopnosť narábať s hláskami - pomenovať
prvú – poslednú), deliť slová na slabiky, skladať z nich slová
a zasa ich rozkladať, ci rozlišovať významovú a formálnu
stránku slova.
Metodika je rozpracovaná do 30 hodín, pričom
jedna hodina trvá 30 minút, posledných pár stretnutí trvá 45
minút. Tréning vedie logopédka. Deti dostanú svoje prvé
šlabikáre, do ktorých si aj kreslia a vyfarbujú obrázky. Pracujú
tiež pri tabuli, používajú grafické schémy slov a farebné
žetóny na označovanie jednotlivých skupín hlások. Pomáhajú im
aj bábky a rozprávkové bytosti: Hlásulienky, Majster Slabika,
Dano – kamarát tvrdých spoluhlások a Duro – kamarát mäkkých
spoluhlások.
Tento tréningový program je vhodný pre deti
od 5 rokov a má dlhodobý vplyv na jazykový vývin. V súčasnosti
sa podobné programy široko uplatňujú v práci predškolských
zariadení v USA, vo Švédsku a v ďalších krajinách s rozvinutou
preventívnou starostlivosťou o zdravie a duševný vývin detí.
Preto vám takýto program ponúkame aj my.
Zdroj:
Mikulajová, M., Dujcíková,
O.: Tréning fonematického uvedomovania podla
D. B. Elkonina,
2000 |